.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کریمان جان فدای دوست کردند ...
صادقعلی رنجبر
کریمان جان فدای دوست کردند ...      کریمان جان فدای دوست کردند           بدی بگذار، ماهم مردمانیم!


این روزها، وقایع عجیبی را شاهدیم و سرعت حوادث تاریخ ساز، مافوق صوت شده و بخاطر سرعت و تنوع و کثرت حوادث متواتر،گاهی از تحلیل همه مسائل و حداقل در زمان مقتضی جا می مانیم و البته گاهی هم بخاطر اینکه به دیگران هم فرصت اظهار نظر دهیم ،میدان رسانه را وامی گذاریم تا همه کس گویی جای همه چیز دانی ما را بگیرد.

مهمترین مسائل سیاسی جامعه را می توان از دغدغه های مقام معظم رهبری احصاء کرد و از همین منظر به سایر حوادث جامعه ورود و رجوع نموده و با استفاده از داده های معتبری که در عرصه پیگیری بدست آورده و درونداد سیستم محسوب می گردند، در مرحله میانداد به تحلیل محتوا پرداخته و با استناد به فرایند جامعی که در این حوزه محقق می شود، به نتیجه گیری و آشنایی با تکالیف و وظایف خویش که همان خروجی و برون داد سیستم اند، مبادرت ورزیم.

رهبر معظم انقلاب در ایام گذشته بر نکات مهم ذیل تاکید فرمودند :

۱-پرهیز نخبگان از اظهارات دوپهلو و لزوم اتخاذ مواضع شفاف در قبال فتنه و مسائل اخیر!

۲-تکبر و بزرگتر ندانستن خود از مردم، که علت العلل عدم پذیرش انتخاب مردم و اهانت به آنهاست!

۳-لزوم ایجاد بصیرت در نخبگان به تاسی از بصیرتی که مردم از خود نشان می دهند!

۴-.....

پس از این هشدارها و رهنمودها،در شرایطی که منتظر حرکتی تازه از سوی نخبگان محترم بودیم، باز هم متاسفانه شاهد سکوتها و حرفه ای گریهای تکراری از جانب آنها بوده ایم که نهایتاً همه آنها، رهبری معظم را تنها حلال مشکلات موجود دانسته و بعبارتی از خود رفع مسئولیت کردند! و این در حالیست که معظم له بارها و بارها نگاه و تحلیل خود را از فتنه اخیر ارائه فرموده و سخن ناگفته و موضوع نپرداخته ای از خود بجای نگذاشتند تا کسی مدعی شود که دچار ابهام و تردید و توهم است!

هیچکس تردید ندارد که تانی و شکیبایی رهبر معظم در مواجهه با عملکرد نخبگان، ریشه در اصرار ایشان بر حفظ سرمایه های معنوی و مدیریتی و انسانی نظام و استمرار همیشگی همراهی ها و همدلی های گذشته این افراد با نظام و جلوگیری از ریزش های خسارت بار دارد! فلذا در این رابطه یک تنه در مقابل زیاده خواهی های تندروهای عجول ایستاده و هوشمندانه و جوانمردانه از حیثیت خویش مایه گذاشته و همچنان به فراخوان نخبگان می پردازد!

و این در حالیست که نخبگان با عدم درک دردها ودغدغه های رهبری،بر طبل لجاجت کوفته و در اظهارات و احساسات آنها بوی نرمی و آشتی و صلح و وحدت به مشام نرسیده و از این فضاسازی ها و بدآموزی های رفتاری، آتش فتنه همچنان شعله ور مانده و بخشهایی از برنامه های کاری نظام به عبارتی معطل اغتشاشاتی است که عده ای آشوبگر که یقیناً در خارج از گردونه جریان اعتراض به نتیجه انتخابات قرار دارند، در غالب مراسم ملی و سراسری بوجود می آورند!

سئوال اینجاست که"حَدّ یَقِفِ" این اعتراض کجاست؟معترضان چه هدفی را تعقیب می کنند؟ قانون چه می گوید؟کار به کجا خواهد انجامید؟سابقه این اعتراض ها در گذشته چیست؟در سایر کشورهای دارای دمکراسی در جهان با اینگونه اعتراضات چگونه برخورد می شود؟

علاوه بر سئوالهای فوق، سئوالهای مهمتری هم وجود دارد و آن اینکه،تجلی ولایت پذیری نخبگان متفاوت اندیش کجاست؟ آیا اطاعت از امام راحل در گذشته،ریشه در اعتقاد آنان به ولایت فقیه داشته و یا آنکه ناشی از محاسبات و ترس بوده است؟یکبار دیگر دوست دارم تا از زبان این نخبگان بشنوم که معنی ولایت مطلقه فقیه چیست؟وقتی فتوای شرعی مراجع در مقابل حکم ولی فقیه رنگ می بازد،چگونه است که رای و نظر سیاسی نخبگان در مقابل درخواست ولی امر مسلمین همچنان پررنگ مانده است؟

جالب اینجاست که غالب نخبگان،مخالفت و یا عدم همراهی خود را متوجه انتخابات ریاست جمهوری دانسته و آن را به حساب عدم تمکین از ولی فقیه نمی گذارند و این در حالیست که موضوع فتنه ماههاست که از این مسئله گذر کرده و مدتهاست که تمامی انقلاب اسلامی و آرمانهای الهی آن را هدف قرار داده و بلاتردید،مانور و توقف در بهانه های اولیه، ساده نگری فتنه اس عظیم است! و به صراحت باید گفت که امروز بحث عذرخواهی نامزدهای متخلف در مناظره تاریخی، موجبات آرامش و امنیت جامعه را فراهم نمی آورد و بلکه بهانه و گزک جدیدی بدست فتنه گران داده و آتش فتنه را شعله ورتر خواهد کرد و یقیناً آنچه که امروز ضامن امنیت اجتماعی و ناامیدی سران استکباری فتنه است،همانا همدلی قاطع و بدون زاویه نخبگان با رهبری معظم است که این روزها علی وار احساس غربت کرده و ندای "این عمار" را فریاد می کند!

انصافاً اگر همراهی و هوشمندی و یکپارچگی مردم در لبیک گویی به رهبری معظم نبود،سرنوشت این انقلاب به کجا می انجامید و نخبگان با چه پاسخی، شکست احتمالی انقلاب اسلامی را توجیه می کردند؟!

راستی وقتی می بینیم که شهدای بزرگی همچون شهید مظلوم بهشتی و شهید رجایی و شهید باهنر در راه این انقلاب از حیثیت و جان خویش مایه گذاشته و به شهادت رسیده و به عبارتی از همه چیز خود گذشته اند، آیا باز هم باید برای ازخودگذشتگی و گذشتن از نظرات شخصی تردید کرد و دو دل بود؟!آیا زمان کرامت نخبگان فرا نرسیده است که کریمانه همه چیز خود را در کف اخلاص نهاده و آنچه را که در گذشته با فراخوانهای رهبری عزیز کرده اند ،به فراموشی بسپارند و با مواضع شفاف دل معظم له را بدست آورند!؟

بهرحال باز هم تاکید می کنم تا زمانی که فرصت باقی است و صبر انقلابی رهبر معظم استمرار دارد، شایسته است تا نخبگان مورد نظر ایشان، با رویکردی متفاوت نسبت به گذشته، کریمانه و حکیمانه به کانون اندیشه های امام راحل در باره ولایت مطلقه فقیه و مصداق امروزین آن بازگشته و ضمن جبران مافات،امروزِ نظام را دریافته و فردای انقلاب را بیمه نمایند.

صادقعلی رنجبر-عضو هیات علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 8 بهمن 1388
چرا نخبگان تا این اندازه واجب النصیحه و واجب الموعظه شده اند!؟آنهایی که باید دیگران را ر اهنمایی کنند،چرا خودشان راه گم کرده اند و گاهی بیراهه می روند؟!چه جوریست که مردم منظور رهبری را فهمیدند و اما اینها هنوز،بر سر دوراهی اند؟!درک منظورهای فتنه پس از گذشت 7ماه از یک آدم تازه کار هم بر می آید و حیرتم از این است که آیا اینها وامانده اند یا مسئله،چیز دیگریست؟!خدایا امور همه ما را ختم به خیر گردان!صحراپیما-دماوند
نا شناس 8 بهمن 1388
اقای رنجبر با عرض سلام امیداست همه نخبگان سطح ملی جامعه بتوانند با همدلی از ارمانهای انقلاب وامام راحل ورهبر فرزانه انقلاب دفاع جانانه کنند
که هم دل معظم له راشاد و وهم سیلی محکمی بر دهن یاوه گویان داخلی وخارجی بزنند انشااله
از حضر تعالی که یکی از نخبگان بنام خطه سرزمین علویان که درجهت دفاع از ارزشهای انقلاب همیشه باقلم خود درجهت تقویت وحدت گام موثر بر میدارید
متشکرم ( کردان)
دكتر غلامعلي رنجبر 8 بهمن 1388
مي گويند ابو سعيد ابي الخير روزي براي سك سخنراني در جمعي دعوت بود و چون به محل رسيد جمعيت را يافت به غايت فراوان به گونه اي كه از ابنداي محل تا به انتها ساعت ها در ترافيك جمعيت معطل همي شدي و خسته و كوفته به بالاي منبر برفتي و چون حمد و ثناي پروردگار ياد كردي، كسي از ميان جمعيت فرياد بلند همي بر آوردي كه خدا خير دهد كسي را كه بر خيزد و گامي فرا پيش نهد. ابو سعيد چون اين بشنيد فرمود سخن همين است كه اين مرد گفت و با والسلام سخن خويش به پايان همي رسانيد.

حال سخن همين است كه برادر دانشمند و بزرگوارم فرمود. نخبگان در فهم توطئه هاي دشمن و در درك فاجعه فتنه خيز از مردم عادي عقب افتاده اند و چون خود را تحليل گر حوادث مي دانند فقط مردم را واجب الاطاعه از رهبري مي شمارند و خويشتن را معاف از اطاعت. اين قضيه در هر دو طرف دعوا وجود دارد كه يك طرف بر خر مراد خويش سوار شده و با سنگر گرفتن در پشت سر رهبري خود را مخفي نگهداشته و از سپر رهبري به نفع خود بهره برداري همي نمايد و به جاي اينكه خود را سپر بلاي رهبري كند، برعكس عملكرده و بدينروي نفع خويش را در ادامه تشنجات و گرم نگهداشتن تنور دعوا مي داند. طرف ديگر نيز همچنان بر لجاجت باقي مانده و فكر مي كند اعتراف به اشتباه يعني نابودي و از بين رفتن زحماتي است كه براي به مسير درست هدايت كردن دولت كشيده اند. آنها اكنون در حال نرم شدن هستند و برخي از دعواها در داخل آنها دارد به صورت گلايه بروز مي كند كه مثلاً فلاني سر ما را كلاه گذاشته و خلوتي نامه به رهبري داده است.

منهاي توطئه ها كه بايد خيلي مواظب بود اين اتفاقات عبرت هاي انقلاب است و براي مردم و ما عبرت آموز و آگاهي بخش. خداوند وجود رهبري را حفظ بفرمايد.
نا شناس 9 بهمن 1388
اگر فلسفه سکوت و موضع گیری،کمک به انقلاب اسلامی است،باید دید آیا نتیجه و بازتاب این دو حالت]همانی شده که خواص فکر می کردند،یا چیز دیگری از آب درآمده است؟
اگر این حالات موجب سوءاستفاده استکبار جهانی و مزدوران داخلی آنها شده و جمهوری اسلامی بطور جدی با مشکل مواجه می شود،آیا نباید به اصلاح مواضع و شفافیت رفتار پرداخت؟قلی خانی-قزوین
نا شناس 9 بهمن 1388
چرا هیچکس جلوی تندگوییهای یزدی و رسایی و الهام را نمی گیرد؟!چرا در این شرایط رئیس جمهور،غلیه قوه قضائیه موضع می گیرد تا از یک نشریه تفرقه افکن و موهن بنام همت دفاع کند؟!چرا مشایی در جلسه وعاظ تهران همچنان بر صحت مواضع غلطش در باره اسرائیل و امریکا تاکید می کند و بر ضعف مدیریت انبیاء آنهم از زبان قرآن اصرار دارد؟!چرامرتضوی که حداقل متهم است بر مصدر مسئولیتی مهم می نشیند؟!آیا لازم نیست که به اصولگرایان هم تذکر داده شود؟! روشن پژوه-نور
نا شناس 9 بهمن 1388
چرا خواص ایستادگی می کنند؟آیا آنها فهم خودشان را از همه بالاتر می دانند و یا اینکه به منافعی که فکر می کردند،نرسیدند؟! چرا رهبر معظم به آن سبکی که در زمان اصلاحات،خواص را فراخوان می کردند و با آنها جلسات خصوصی ترتیب می دادند،همان کار را نمی کنند و حداقل با بزرگان خواص خلوت نمی کتتد و با آنها با فاصله و با واسطه و آنهم از طریق رسانه حرف می رنند؟! یا اینکه آن جلسات برقرار می شود و ما خبر نداریم؟نمی دانم که این رنجنامه کی نوشته خواهد شد؟امیدوارم هرگز به آنجا نرسیم و رنجنامه ای نوشته نشود! مصطفی پور از ورامین
نا شناس 15 بهمن 1388
نخبگان کمتر میل به پذیرش واقعیتها و کنار آمدن با حقایق دارند!گویا گمان می کنند که از همه بیشتر می فهمند،ولی حقیقت همیشه اینطور نیست،به تاریخ نگاه کنید تا معلوم شود که روشنفکران چه اشتباهات فاحشی کردند و حتی برخی به چه خیانتهایی دست زدند!من نظرم این است که رویکرد به حقیقت باید متواضعانه انجام پذیرد و انسان دغدغه ای نداشته باشد و غرور را کاملاً کنار بگذارد!سلمانی-لاریجان

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.316 seconds.